A GeoXRaszter térképsorozat tartalma 11 méretarányon keresztül ábrázolja Magyarország területét, a nagyítási szinttől függő és az arra optimalizált geometriai és tartalmi részletességgel és összetettséggel.
Térképi szintek és jellemző tartalmuk
A térképsorozat 11 szintjének egyes – mérettartomány szerinti – csoportjai kielégítik akár:
- egy országos átnézeti vagy áttekintő térkép,
- egy autóstérkép, majd
- egy térségi – megye, járás vagy egyedi térségre vonatkozó – térkép,
- egy várostérkép és végül
- egy részletes utcatérkép
esetén felmerülő igényeket, mindezt egymáshoz illeszkedő, egymásra épülő, folyamatosan frissített adattartalommal.
Digitális méretarány
640 – 1 280 m/px, mely az 1:2 400 000 – 1:4 800 000 méretarány tartománynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalom
A térképen – nagymértékben leegyszerűsített geometriával – jelenítjük meg:
- az országos főúthálózatot,
- az államhatárt és a megyehatárokat,
- a legfontosabb vízrajzi elemeket
beszúrási ponttal a nevük feliratozásával ábrázoljuk
- a megyeszékhelyeket és
- az egyes nagyvárosokat.
.
Mintaképek a mérettartományból
Digitális méretarány
160 – 320 m/px, mely az 1:650 000 – 1:1 240 000 méretarány tartománynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalom
A térképen egyszerűsített geometriával jelenítjük meg
- az országos főúthálózatot és az összekötő utakat (útszámok feliratozásával),
- a vasúti fővonalakat,
- az állam- és megye- és járáshatárokat,
A települések a belterületeket reprezentáló felületekkel, és nevük feltüntetésével szerepelnek (a méretarány engedte teljességgel).
Egyszerűsített rajzolattal jelenítjük meg továbbá:
- a legfontosabb vízfelületeket,
- az erdőket,
- a nemzeti parkokat (nevükkel feliratozva), valamint
- a határátkelőhelyeket.
A térkép hátterében árnyékolásos ábrázolásmóddal látszik egy domborzatmodell is.
Mintaképek a mérettartományból
Ez a térképi szint kiemelt jelentőségű a térképsorozatban, mert ez a nagyítási szint a térkép egyik alapjául szolgáló ArcMagyarország térinformatikai adatbázis referencia- és térképes ábrázolásának optimális méretaránya. A térképsorozat ezen tagjának nagyítási szintje megegyezik a hagyományos, papír-alapú autóstérképek, autósatlaszok legjellemzőbb méretarányával. A térkép tartalmát is ennek a célnak megfelelően határoztuk meg.
Digitális méretarány
80 m/px, mely az 1:302 000 méretaránynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalom
A közlekedési elemek tekintetében a térképen ábrázoljuk:
- az országos főúthálózatot és
- a szakaszokhoz kapcsolódó útszámokat,
- az autópálya csomópontokat,
- az összekötő- és az áthajtási utakat,
- a határátkelőhelyeket, valamint
- a vasúti fővonalakat.
A közlekedési elemek esetén ebben a méretarányban már elkülönülő szintbeli megjelenéssel ábrázoljuk a hidakat, felüljárókat és alagutakat.
A közigazgatási adatok közül feltüntetjük:
- az államhatárt,
- a megyehatárokat – a megyenevek határra illesztett megírásával,
- a járáshatárokat és
- a településhatárokat.
Ebben a méretarányban megjelenítünk minden önálló települést a belterületet reprezentáló felülettel és a név feltüntetésével. Lehetőség szerint ábrázoljuk a településrészeket is nevük feltüntetésével.
A természeti elemek közül megjelenítjük:
- a legfontosabb vízfelületeket és a jelentősebb vízfolyásokat ( egyvonalas elemként),
- az erdőket,
- a térkép hátterében domborzatárnyékolást,
- a nemzeti parkokat és tájvédelmi körzeteket nevükkel.
Mintaképek a mérettartományból
A térképsorozat jelen nagyítási szintje a legalkalmasabb közepes méretű régiókat, megyéket, járásokat egyben ábrázoló területek egységes megjelenítésére és vonatkozó térképek előállítására.
Digitális méretarány
20 – 40 m/px, mely az 1 : 75 000 – 1 : 151 000 méretarány tartománynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalom
Közlekedési elemek tartalmazzák a teljes úthálózatot:
- az országos közúthálózat objektumain túl,
- a csomóponti fel- és lehajtó ágak,
- a szervizutak,
- a belterületi és a burkolatlan utakat feltüntetésével,
- az útszámok és az áthajtási utak és főutak, jelentősebb terek neveinek megírásával,
- a határátkelőhelyeket,
- a vasútvonalak tipizálva, a menetrendi mező számának feltüntetésével és
- a részletesebb méretarányban a vasútállomásokkal kiegészülve jelennek meg.
Minden közlekedési elemet elkülönülő szintbeli megjelenéssel ábrázolunk: hidakat, felüljárókat és alagutakat.
A közigazgatási adatok tekintetében feltüntetjük
- az államhatárt,
- a megyehatárokat (a megyenevek határra illesztett megírásával),
- a járáshatárokat és
- a településhatárokat,
- minden önálló települést és minden településrészt, a belterületet, településrészt reprezentáló felülettel és nevének megírásával, valamint
- a külterületi lakott helyeket, tanyákat, majorokat -a lehető legteljesebb mértékben és részletességgel – nevükkel és helyettesítő jellel.
A nagyobb méretarányban a belterületek mellet megjelenítjük a zárkerteket is.
Egyedi objektumok közül a részletesebb nagyítási szint esetén alaprajzos ábrázolással tüntetjük fel a kiemelt, nagyobb jelentőséggel bíró objektumokat, létesítményeket, mint például
- stadionokat,
- bevásárló-központokat,
- egyetemi campusokat,
- ipari parkokat.
A természeti elemek közül:
- a legfontosabb vízfelületeket és a jelentősebb vízfolyásokat (egyvonalas elemként),
- az erdőket,
- a nemzeti parkokat és tájvédelmi körzeteket nevükkel.
Mintaképek a mérettartományból
A térképsorozat ezen méretaránya tartalmazza olyan részletességben és felbontásban a terepi objektumokat, mely kisebb méretű régiók, városkörnyékek, teljes települések (külterülettel) vagy településcsoportok megjelenítéséhez szükségesek.
Digitális méretarány
5-10 m/px, mely 1 : 19 000 – 1 : 38 000 méretarány tartománynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalma
A közlekedési elemek vonatkozásában a térképen nagy pontossággal és részletes kategorizáltságban jelenik meg:
- a teljes, országos közúthálózat,
- a főutak,
- a csomóponti fel- és lehajtó ágak,
- a belterületi útszakaszok és a szervizutak,
- a magánutak és a gyalogutak,
- a jelentősebb burkolatlan utak és az elkülönített kerékpárutak.
Feliratozzuk a főutakat a rájuk vonatkozó útszámmal és nevükkel, de a helyi jelentőséggel bíró utcaszakaszok és – lehetőség szerint – a terek nevei is megjelennek. A részletesebb méretarányban már az utcák igen jelentős részének neve is látszódik feliratként. Az autópálya-csomópontok számai mellett azok neveit is feltüntetjük. Helyettesítő jelek alkalmazásával ábrázoljuk a körforgalmakat is.
- a vasútvonalak kategorizálva, a menetrendi mezők számának feltüntetésével,
- a vasútállomások és megállóhelyek.
Minden közlekedési elemet elkülönülő szintbeli megjelenéssel ábrázolunk, ilyenek a hidak, a felüljárók és az alagutak.
A közigazgatási adatok közül feltüntetjük:
- az államhatárt,
- a megyehatárokat a megyenevek határra illesztett megírásával,
- a járáshatárokat és
- a településhatárokat a településnevek határra illesztett megírásával,
- minden önálló települést és minden településrészt, a belterületet, településrészt reprezentáló felülettel és nevének megírásával, valamint
- a külterületi lakott helyeket, tanyákat, majorokat – a lehető legteljesebb mértékben és részletességgel – nevükkel és helyettesítő jellel.
Az épített fedettséget a belterületek, ipari területek, zártkertek és belterületi zöldfelületek differenciált ábrázolásával reprezentáljuk.
Egyedi objektumok közül alaprajzos ábrázolással tüntetjük fel a kiemelt, nagyobb jelentőséggel bíró objektumokat, létesítményeket (neveik feliratozásával), mint például:
- stadionokat,
- bevásárló-központokat,
- egyetemi campusokat,
- ipari parkokat.
A természeti elemek közül:
- a legfontosabb vízfelületeket és a jelentősebb vízfolyásokat (egyvonalas elemként),
- az erdőket,
- a nemzeti parkokat és tájvédelmi körzeteket és -nagyobb méretarányban – a természetvédelmi területeket nevükkel.
A térképen egységes jelek használatával ábrázoljuk a határátkelőhelyeket és a benzinkutakat, valamint magyarázó megírások feltüntetésével a temetőket is.
Mintaképek a mérettartományból
A térképsorozat 2,5 m/px felbontású tagja a sorozat optimális, a DSM-10 digitális vektoros utcatérkép céljához, tartalmához, pontosságához és részletességéhez legjobban illő méretaránya. Ez a méretarány szolgál a részletes várostérképi tartalom reprezentálására.
Ezeken a nagyítási szinteken, a felhasznált forrásadatbázisok szinte minden eleme, a lehető legteljesebb tartalmi részletezettséggel és helyzeti pontossággal jelenik meg.
Digitális méretarány
1,25-2,5 m/px, mely az 1 : 4 700 – 1 : 9 400 méretarány tartománynak megfelelő térképi adattartalmat hordoz.
Tartalom
A közlekedési elemek közül a térképen nagy pontossággal, az egyirányúság jelölésével, a lehető legrészletesebb kategorizáltsággal és ennek megfelelően differenciált jelkulcsi elemekkel jelenik meg a teljes, országos közúthálózat:
- a főutak,
- a csomóponti fel- és lehajtó ágak,
- a belterületi útszakaszok,
- a szervizutak és a magánutak,
- a gyalogutak, a sétálóutcák, a lépcsők,
- a jelentősebb burkolatlan utak és
- az elkülönített kerékpárutak.
A közlekedési elemek jellemzői:
- az útszakaszokat és közterületeket – a lehető legteljesebb mértékben – ívre illesztett feliratokkal látjuk el,
- a legnagyobb méretarányban Budapest területén feltüntettük a sarokponti házszámokat is.
- az autópálya-csomópontok számai mellett azok nevei is szerepelnek.
- a körforgalmakat ebben a méretarány-tartományban alaprajzos ábrázolásmóddal jelenítjük meg.
- a vasútvonalak kategorizálva, eltérő jelkulcsi elemek használatával jelennek meg, a menetrendi mezők számait, a vasútállomásokat és megállóhelyeket is feltüntetjük, neveik megírásával csakúgy, mint a metróvonalakat és megállókat.
- a közlekedési elemek szintbeliségének ábrázolásával jelennek meg a hidak, alul- és felüljárók és az alagutak.
A közigazgatási adatok közül feltüntetjük:
- az államhatárt,
- a megyehatárokat a megyenevek határra illesztett megírásával,
- a járáshatárokat és
- a településhatárokat a településnevek határra illesztett megírásával,
- minden önálló települést és minden településrészt, a belterületet, településrészt reprezentáló felülettel és nevének megírásával, valamint
- a külterületi lakott helyeket, tanyákat, majorokat – a lehető legteljesebb mértékben és részletességgel – nevükkel és helyettesítő jellel.
Az épített fedettséget a belterületek, ipari területek, zártkertek és belterületi zöldfelületek differenciált ábrázolásával reprezentáljuk.
Egyedi objektumok közül alaprajzos ábrázolással tüntetjük fel a kiemelt, nagyobb jelentőséggel bíró objektumokat, létesítményeket (neveik feliratozásával), mint például:
- a stadionokat, a sport-központokat,
- a bevásárlóközpontokat,
- az egyetemi campusokat, a kórházakat,
- az ipari parkokat,
- a közparkokat, valamint
- a POI-adatbázis adatai közül az áruházláncokat, piacokat, vásárcsarnokokat, azok közhasználatú elnevezéseikkel.
Természeti elemek közül, ábrázoljuk:
- a tavakat, víztárolókat,
- folyamokat, folyókat és egyvonalas elemként a patakokat, csatornákat,
- az erdőket,
- a nemzeti parkokat, tájvédelmi körzeteket és természetvédelmi területeket nevükkel együtt.
A térképen egységes jelek használatával ábrázoljuk a határátkelőhelyeket és a benzinkutakat, valamint magyarázó megírások feltüntetésével a temetőket is.
Mintaképek a mérettartományból
Képek grafikai jellemzői
A térkép grafikai megjelenése – jelkulcsa, szimbólumrendszere – az egyes méretarányok között egységes, a jelrendszer következetes.
A térképi képek előállítása során nagy hangsúlyt fektettünk a térképi objektumok grafikai megjelenésének minőségére, a tiszta, egyértelmű ábrázolásmódra, a kartografálási és térképszerkesztési szabályok és hagyományok alkalmazására és különös gonddal jártunk el a térképi feliratok és megírások kategorizálása, tipográfiai tervezése és a térképen történő elhelyezése során.
A térképi ábrázolás mentén az egyértelműségre, a teljességre és a szemléletességre, valamint a GIS-alapú térképekkel kapcsolatban gyakorta jellemző, a térkép szemléletességét és érthetőségét csorbító hibák – összelógások, differenciáltság és csoportképzések, szintbeliség hiánya – elkerülésére törekedtünk.
Minden egyes nagyítási szint megjelenítése esetén a lehető legtöbb információt igyekeztünk feltüntetni a térképen, ugyanakkor törekedtünk a túlzsúfoltság és a térkép túlterhelésének elkerülésére is.