Egyre több olyan megkeresést kapunk, melynek a célja egyes települések – alapvetően irányítószám körzet alapú – elérhetőségének vizsgálata.
A mintaelemzés három megyeszékhely elérhetőségi vizsgálatát mutatja be az ArcMagyarország térkép és a DSMMátrix – települési elérési út-idő adatbázis használatával.
Autós elérés vizsgálata
Az elemzési célok között egyaránt szerepel a vonzáskörzet vizsgálata, az ellátási körzet lehatárolása, de akár egy új telephely kiválasztásának vizsgálata is.
A legegyszerűbb elemzési cél az adott település x perces – jellemzően 15 – 30 – 60 – elérési zónájába tartozó települések / irányítószám körzetek leválogatása és térképi megjelenítése. A vizsgálat egyaránt történhet helyszínenként önállóan, vagy az elvonzások vizsgálatával is.
Számos megrendelés esetén az alap leválogatás kiegészítésre kerül a lefedett települések összes, vagy korcsoportos népességének meghatározásával, kereskedelmi cél esetén a vásárlóerővel súlyozott népesség meghatározásával.
Átfedések, elvonzások, perifériák
A térképi megjelenítés előnye, hogy olyan összefüggésekre is rávilágít, ami sima listaszerű leválogatások alapján nem derülne ki, pedig nagy mértékben befolyásolhatja az ellátás vagy az értékesítés hatékonyságát is.
Az alábbi térkép az előző elemzés alapját szolgáló elérési adatok további összehasonlításával készült. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a Dél-dunántúli régió három megyeszékhelyének elérését vizsgálva – csak közúti, autós elérést elemezve – mely települések vannak előnyösebb helyzetben és melyek kerülnek hátrányba.
Mindössze 3 olyan település van a régióban, ahonnan mind a három megyeszékhely egy órán belül elérhető közúton, míg 112 olyan település (irányítószám körzet) ahonnan egyik megyeszékhely sem érhető el egy órás autózással. Érdekesség továbbá, hogy Kaposvár és Szekszárd viszonylatában 6 település olyan, ahonnan mindkét megyeszékhely elérhető egy órán belül, míg Kaposvár-Pécs és Pécs-Szekszárd vonatkozásban ez az érték százas nagyságrendű.
Elérési jellegzetességek a megyékben
Egy másik megközelítésben a megyeszékhelyek megyéken belüli elérhetőségét hasonlítottuk össze. Itt a vizsgálat célja az volt, hogy ha a három megyeszékhelyet feltételezzük a megyén belüli ellátási központnak, akkor – csak a közúti elérhetőséget vizsgálva – milyen helyzetben vannak az adott megyén belüli települések egymáshoz képest.
Grafikonon összesítve az adatokat kitűnik Somogy megye településeinek kedvezőtlenebb helyzete:
A grafikonon jól látszik, hogy míg Baranya és Tolna megyében hasonló rajzolatú a megyeszékhely elérhetősége a megye településeinek szemszögéből, addig Kaposvár elérése ezeknél jóval kedvezőtlenebb, itt a megye településeinek közel 40 %-ról egy óránál több időbe telik elérni a megyeszékhelyet, míg a másik kettő esetében ebbe a zónába a települések mindössze kettő (Pécs) illetve húsz (Szekszárd) százaléka esik. Pécs esetében a megye településeinek 76 %-ról 45 percen belül be lehet jutni autóval a megyeszékhelyre, Szekszárd esetében ez az érték 65 %, Míg Kaposvár vonatkozásában mindössze Somogy megye településeinek 41 %-ból lehet bejutni 45 perc alatt.
A fenti elemzések mintaként szolgálnak a települések elérhetőségének, illetve vonzáskörzetének vizsgálatához. Térinformatikai szolgáltatásaink segítségével vállaljuk egyedi vonzáskörzet lehatárolások vizsgálatát, népesség és vásárlóerő lefedettség számítását is.
A lehetőségekről kérdezze munkatársainkat »